Friday 9 December 2011

Plastik.

Assalamualaikum wrt.

 بسم الله‎


Hari ini tamat kerja lewat. Habiskan kerja yang wajib dihabiskan. Kemudian,beransur ke cafeteria HTI. Selepas selesai membayar,leher menjenguk panjang ke luar dan anak mata mencari-cari bayang-bayang van UNIKL.
Dalam hati bermonolog dalaman,"hmm..kena tinggal..Takpa,jalanlah.."


Kemudian,anak mata memandang ke langit yang memberi petanda hari akan hujan."Sempat ke tak sampai kalau jalan?" Call En.Azizul..ok..tak angkat. Call syed..tak angkat.Last choice..call sufi..yes!yes! YES!  TAK ANGKAT juga. =_=!


Then,dapat juga call syed. Dia cakap kena tunggu. Ok. Nurse memang seorang yang penyabar. Tunggu sambil tengok kereta yang keluar masuk HTI. Ku memang suka termenung dan orang yang pertama yang tegur diriku suka termenung is Mr.Vol time pergi post tuel.*Lari tajuk bukan? hihi..
Kembali berceloteh,En.Azizul call kembali dan dia akan datang jemput sambil ketawakan diri ini yang letih.


Tika saat menunggu van UNIKL datang,as you sure..termenung,termenung,termenung..
terpandang seorang aunty yang sedang membawa plastik yang terisi ubat. Then,pandang pula di depanku..hmm..adik yang makan keropok ni pun tengah pegang plastik. Majoriti individu memegang plastik sebagai beg yang perutnya diisi oleh apa sahaja benda termasuklah diriku.hihihi
Tiba-tiba terfikir,kenapa kempen beg plastik diadakan dan penggunaan beg plastik masih digunakan secara besar-besaran?




Disebabkan diriku hanya mengelamung,maka soalan yang bermain-main difikiran dijawab sendiri. hihi
hmm..ini disebabkan..hanya kempen sahaja dijalankan dan kempen itu hanya diadakan seminggu sekali ataupun 2 kali sahaja. Tindakan untuk mengadakan kempen ternyata kerajaan mempunyai inisiatif yang dapat menggalakkan rakyat dalam mengurangkan penggunaan plastik. Tetapi,tepuk dada tanya selera..Adakah inisiatif ini berjaya? Adakah tapak pelupusan sampah semakin berkurang ataupun semakin menggunung?


Tak lama kemudian, disapa oleh makcik yang sedang makan keropok dengan anaknya.."baru balik ke? Van baru ja balik tadi.." 
sambil senyum menyepetkan mata.."ohhh..aha..baru ja habis keje makcik.." =)
then,hadir orang penting dalam kehidupan seorang student iaitu VAN UNIKL.. hihihi




-bukan senang untuk senang, bukan susah untuk susah-

-kini diriku amat menghargai setiap detik bernafas di muka bumi ini-
-Terima kasih Allah kerana memberi peluang-

Anak pak.


No comments:

Post a Comment